tursomentokig

Direktlänk till inlägg 22 september 2014

Det får gå

Av Helena Lundbäck - 22 september 2014 22:10

"Det går att leva med cancer. Det går att bjuda motstånd. Ingenting är nånsin för sent. Allt är på sitt sätt fortfarande möjligt" skriver Henning Mankell som behandlats för sin cancersjukdom och levt vidare i vardagen och ovissheten. Det har gått åtta månader nu, sedan hans cancer upptäcktes.

Jag tänker att det på sätt och vis handlar om att antingen kämpa mot cancern eller att bara leva med den.
Under de tre år som gått sedan jag fick veta att jag har cancer, har min inställning till sjukdomen ändrats. Jag känner att det nu blir för jobbigt att "kämpa" och att det är bättre att stilla acceptera och se att det ändå finns liv kvar. För vad har man för val? När cancern är obotlig så är den. Då är det bättre att fokusera på livet än på cancern.

Henning Mankell skriver också att han varje dag upprepar en annan författares - Per Olof Enquists - ord: "en dag ska vi dö. Men alla andra dagar ska vi leva".

Det är bra. Jag försöker leva på och göra det så bra det går, så länge det går.

 
 
Ingen bild

Maggan

26 september 2014 16:02

Kära Helena...jag tror också på att man acceptera sin situation när man är i det läget, det tjänar inget till att sopa det under mattan och låtsas att allt är bra. Däremot accepterar jag inte att jag inget kan göra själv, mitt hopp och framtidstro eller att läkarna måste ha rätt .Det finns många jag känner med både ett och två återfall som ändå lyckats att få det att stanna upp med behandling och leva ett bra liv. Idag kan många med "kronisk" cancer leva ett fullgott liv om man lyckas mota bort de svåra tankarna. Henning Mankell tycker jag är en förebild liksom Katarina Hulting var för mig. Hon sa att hon såg behandlingen som ett "jobb" och att hon var en mycket bra patient som tog till sig allt. Jag försöker skaffa mig bra förebilder hela tiden, det är en hjälp för mig och hela tiden går forskningen framåt, kanske det kan komma något nytt, revolutionerande. OM jag skulle få ett återfall så hoppas jag behåller denna livssyn. Hoppas mina ord kan vara till lite hjälp och tröst. Varm Kram från Maggan

Helena Lundbäck

27 september 2014 18:26

Maggan, du ger mig hopp! Jag blir glad för det du skriver! Tack. Och varmaste kramarna till dig

 
Ingen bild

Lisa

27 september 2014 22:14

Hej kära Helena. Har läst din blogg en längre tid och även lämnat tidigare kommentar. Men känner bara för att upprepa mig i det jag skrev. Du är otroligt stark och att få möjlighet att läsa om din kamp mot denna dumma dumma sjukdom är hedrade och SÅ viktigt för många. Du skulle bara veta hur många gånger jag återvänder hit till din hemsida och mitt i allt det hemska med denna sjukdom så sprider du sån glädje. Du har iallafall fått mig att inse att uppskatta livet samt att inte ta någonting för givet. Jag är 19 år med klassiska tonårsproblem, men tack vare dig bland annat har jag insett hur obetydliga dessa egentligen är. Livet är härligt och man ska passa på att njuta så länge man får vara en del av det. Tusen tack för att jag får möjlighet att lära mig av en så underbart klok och vis människa som dig. Fortsätt kämpa, du inspirerar många!

Stor kram till dig från lilla mig!

Helena Lundbäck

27 september 2014 22:42

Tack snälla Lisa för dina fina ord. Ja det är bra om man kan hitta det goda i livet och inse att själva livet är en gåva. För det är det ju. Och var och en har sitt eget liv att leva - kort eller långt - men väl sitt eget. Jag hoppas att du har och ger dig själv möjligheter att njuta av ditt liv! Tack igen! Och kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards