tursomentokig

Alla inlägg den 22 september 2014

Av Helena Lundbäck - 22 september 2014 22:10

"Det går att leva med cancer. Det går att bjuda motstånd. Ingenting är nånsin för sent. Allt är på sitt sätt fortfarande möjligt" skriver Henning Mankell som behandlats för sin cancersjukdom och levt vidare i vardagen och ovissheten. Det har gått åtta månader nu, sedan hans cancer upptäcktes.

Jag tänker att det på sätt och vis handlar om att antingen kämpa mot cancern eller att bara leva med den.
Under de tre år som gått sedan jag fick veta att jag har cancer, har min inställning till sjukdomen ändrats. Jag känner att det nu blir för jobbigt att "kämpa" och att det är bättre att stilla acceptera och se att det ändå finns liv kvar. För vad har man för val? När cancern är obotlig så är den. Då är det bättre att fokusera på livet än på cancern.

Henning Mankell skriver också att han varje dag upprepar en annan författares - Per Olof Enquists - ord: "en dag ska vi dö. Men alla andra dagar ska vi leva".

Det är bra. Jag försöker leva på och göra det så bra det går, så länge det går.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards