tursomentokig

Alla inlägg den 20 maj 2014

Av Helena Lundbäck - 20 maj 2014 22:09

 

Det är underbart vackert väder och naturen är ljuvlig nu. Jag njuter av allt jag ser och tycker bara att det är trist att jag inte orkar gå lika långt och fort som jag brukar. Jag blir trött av minsta lilla promenad. Men visst går jag ut varje dag, för det måste man ju tack och lov, när man har hund. Och snälla Valle går sakta nu när jag inte är lika rörlig.  


Idag tog jag med en kasse och plockade häggblomsklasar i skogen. Sedan gjorde jag en sats häggblomssaft. Den ska stå till sig några dagar och sedan får vi njuta av den ljuvliga smaken.

 

 

Här är receptet:


Häggblomssaft

50 st häggblomsklasar
3 st citroner
1,5 liter vatten
1,5-1,7 kg socker
50 g citronsyra


Klipp bort skaften på blomklasarna. Tvätta och borsta citronerna i varmt vatten. Skär dem i runna skivor. Täck över blomklasarna med citronskivorna.


Koka upp vatten och rör i socker och citronsyra. Välj den mindre mängden socker om saften ska förvaras kort tid eller frysas. Häll den heta sockerlagen över citronskivorna och blommorna. Täck krukan med en tallrik. Låt saften stå på sval plats i 3-4 dagar. Rör om några gånger per dag. Sila saften och häll på flaskor eller burkar.


     


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards