tursomentokig

Alla inlägg den 12 maj 2014

Av Helena Lundbäck - 12 maj 2014 19:55

Nu har jag uppdaterat inlägget som jag skrev häromdagen - Vad säger ni doktorer? - med fungerande länkar till debattartiklar och insändare. Gå gärna tillbaka och läs!


Här kommer fler viktiga insändare:

UCC måste räddas - skriven av Göran Friman, prof emeritus, fd överläkare vid Infektionskliniken, Akademiska sjukhuset, Gunilla Goscinski med dr, fd överläkare vid Infektions­kliniken, Akademiska sjukhuset och Erik Torell med dr, överläkare vid Infektionskliniken, Gävle sjukhus. De pekar på att det inte finns juridiska hinder att remittera till UCC och hänvisar till professorn i Europarätt Ulf Bernitz. Hans slutsats är den motsatta:  ”Det föreligger inga hinder för ett landsting att upphandla sådana vårdtjänster som UCC tillhandahåller och att på grundval av en upphandling sluta ett ramavtal med UCC som tillåter att läkare remitterar patienter till UCC för vård.”


De tre läkarna avslutar sin insändare så här:

"Självklart ska kompetens motsvarande den som i dag finns på UCC byggas upp även vid storsjukhusen, och i första hand vid landets universitetskliniker, där på sina håll sådan spetskompetens för närvarande saknas. Detta tar emellertid tid och får självklart inte ut­göra ett hot mot cancerpatienterna, vilket blir fallet, om remisser till UCC aktivt förhindras. UCC måste utnyttjas till sin fulla kapacitet – för de svårt cancerdrabbade ­patienternas skull!"


Och från dagens UNT på nätet- Ge stöd istället för att strypa - Peter och Gertrud Gumbel tycker i sin insändare att man bör göra allt för att stötta högkvalificerad cancerkirurgi och krympa väntelistorna. 


Hur kan läkare och allmänhet få landstinget i Uppsala och Vårdsverige att ändra sig och häva remisstoppet? Hur kan vi få patienterna till Uppsala Cancer Clinic (UCC) igen? Jo, för UCC behövs! De kan ge den allra bästa vården för bukhinnecancerdrabbade i Sverige.

Av Helena Lundbäck - 12 maj 2014 15:44

 

På väg till Akademiska sjukhuset gladdes jag åt blomsterhavet i Stadsträdgården. Alla färgerna muntrar upp! Väl framme på sjukhuset diskuterade jag mina behandlingar med läkaren. Jag fick klart för mig att den behandling jag får är den bästa och den enda som jag kan få. Även om det inte är säkert att den hjälper, så är den det enda alternativet. Vi bestämde i alla fall att styrkan ska ändras, så att det inte blir för tufft för kroppen. Denna omgång får jag dessutom mycket mer illamåendemediciner både på sjukhuset och hemma.


Nu sitter jag i stolen på Onkologen igen. Har fått illamåendemediciner och är uppkopplad till cytostatikan. Den droppar in i mig. Jag bävar. Runt omkring mig sitter mina olyckskamrater och hostar och apparaterna piper då och då. Stämningen är tryckt.


Jag försöker tänka positiva tankar men känner mig mest trött och utsatt. Personalen är vänlig. Jag får te och en skorpa med marmelad. Så här blir min eftermiddag, det verkar ta tid och jag slumrar ifrån allt. 

     

(Klicka på bilderna så syns de tydligare!)

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards