tursomentokig

Alla inlägg den 6 maj 2014

Av Helena Lundbäck - 6 maj 2014 22:00

 

Efter förra veckans sjukhusvistelse med illamående och dropp, känns det bra att kunna jobba denna vecka. Men jag ska erkänna att det varit lite skakigt vissa stunder. Illamåendet anar jag bara ibland, men jag har haft lite jobbigt med små diarreer. Då och då. Jag kan äta igen i alla fall. Men jag skulle tro att jag tappar några kilon under den här perioden.

Annars mår jag hyfsat bra. Lite torr är jag (inte minst av den kyliga luften ute) och läpparna går ibland i en blåröd ton.


Men blåast är jag på låren, där jag tar mina sprutor (för att förhindra blodpropp) varje kväll. Jag ser helt enkelt misshandlad ut. Likadant under höger nyckelben. Där är jag både blå och gul, men operationssåret har läkt fint och min nya venport ligger tryggt under huden.

   

Som om det inte räckte med blåmärken, har jag idag skaffat mig två nya. Benen bär mig inte som jag är van att de ska. Jag har värk i vaderna och kanske var det värken som spelade mig ett spratt när jag ramlade omkull i en trappa vid tågstationen idag. Jag slog mig på båda knäskålarna och låg hopkrupen en lång stund innan jag kunde resa mig. Då trodde jag att jag skulle blöda igenom jeansen, men det gick aldrig hål. Istället blev det präktiga blå svullnader på knäna och nu haltar jag lätt. Jag satte mig högt med fötterna på tåget hem och kunde gå i skogen med Valle på eftermiddagen i alla fall. Men vi får väl se om jag stelnar till i natt.


Ja, ja. Livet är härligt! Och glad blir jag för all värme jag möter från vänner och arbetskamrater och grannar och släktingar. Alla är så snälla! Jag har fått massor av presenter, mjuka sjalar och kort och blommor! Tack alla fina!

Av Helena Lundbäck - 6 maj 2014 08:16

Professor emeritus Lars Påhlman vet. Han har erfarenheten och kompetensen att förstå och bedöma hela historien om UCC (Uppsala Cancer Clinic) och landstingen. Han känner också till det stora behov som finns hos de bukhinnecancersjuka. Därför väger hans ord så tunga när han pratar om hur de fyra sjukhus i "symbios" med hela etablissemanget "förbjudit" att remittera patienter till UCC!

I Lars Påhlmans insändare i dagens UNT läser jag att "genom en ­sofistikerad bojkott och kartellbildning har samtliga landsting gått ihop, utom några i norra Sverige, och konsekvent vägrat att remittera patienter dit.

"Men värre är den totala avsaknaden av omtanke om våra patienter. UCC med dess grundare, Haile Mahteme, har en kompetens som vida överstiger den kompetens som i dag finns på de fyra sjukhus som tagit upp verksamheten (Karolinska sjukhuset i Solna, Universitetssjukhuset i Malmö, Östra sjukhuset i Göteborg och Akademiska sjukhuset). Patienterna finns som behöver denna hjälp, och det är bara en tidsfråga innan väntelistorna ökar igen och våra patienter kommer i kläm."

Läs hela artikeln: Patienterna fast i en rävsax

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards