tursomentokig

Alla inlägg den 26 mars 2014

Av Helena Lundbäck - 26 mars 2014 22:51

Det här med att ha cancer ... Så många tankar hit och dit. Så många känslor. Hopp och förtvivlan. Men så länge som det går att tro på att det går att bli frisk, så gör jag det. Och jag är glad för att jag mår hyfsat bra än så länge. (Hoppas slippa för mycket värk och illamående den här omgången... )

En dag i sänder. Ingen ide att ta ut en massa i förskott. Just nu mår jag ju bra.

Tack för alla snälla kommentarer och hälsningar! Det värmer. Men nu måste jag sova så jag orkar jobba imorgon.

Av Helena Lundbäck - 26 mars 2014 21:00

Igår var det Tarmcancerdagen och jag har läst och sett att man bland annat pratade om att väntetiderna för de olika undersökningarna och utredningarna som ska göras i sjukvården är på tok för långa i Sverige. (Det kan jag som patient också hålla med om.)

Man beställer en undersökning åt gången och sedan rullar veckorna på mellan undersökning, resultat, bedömning, beställning av ny undersökning, resultat, bedömning ...



"I Danmark är cancer en akutsjukdom som behandlas enligt ett så kallat cancerpaket, ”Pakkeforlöb”. Det innebär i realiteten att en patient med misstänkt cancer direkt ska in i ett ”behandlingspaket” där allt bokas in och görs efter ett förutbestämt schema. När en remiss kommer ska alla undersökningar och utredningar vara inbokade inom nästkommande kalendervecka. Måndagen därpå är det konferens med alla olika vårdinstanser som lägger upp hela behandlingsplanen. Därefter blir patienten opererad, strålbehandlad eller får igång annan behandling. Totalt under 10–14 dagar."



Citatet ovan är hämtat från en debattartikel i Dagens Medicin: ”Titta på hur Danmark löst cancervården, ministern!”


TV4 hade också ett inslag i frågan: Lång väntan på operation av tarmcancer

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards