tursomentokig

Alla inlägg den 9 februari 2014

Av Helena Lundbäck - 9 februari 2014 21:59

 

Hur förhåller du dig till din hälsa och din cancersjukdom nu, frågade en kollega häromdagen. Jag svarade som sanningen är att jag tänker på min diagnos och oroar mig för återfall varje dag. Och samtidigt försöker jag trycka undan de tankarna och koncentrera mig på det friska istället. Jag känner mig ju frisk och glad, men är samtidigt trött och orolig. Det är lite skam också, inblandat: jag "borde" inte oroa mig när jag fått den fantastiska hjälp som räddat mitt liv.

Men jag väntar så på 1 1/2-årskontrollen efter operation nr 2. Nu har jag i alla fall äntligen fått en röntgentid (ct-röntgen/datortomografisk undersökning), men inte förrän i slutet av mars. Jag ska efter detta beställa tid för provtagning (5 olika tumörmarkörer) och därefter läkarbesöket på kirurgen då jag ska få veta om proverna visar att jag är fortsatt frisk, eller att cancern börjat växa ... 

Sanningen är att jag vill inte vänta så länge! Jag vill göra undersökningarna nu. Jag skulle också vilja bli undersökt var tredje månad och inte bara var sjätte.

Tålamod, tålamod, tålamod! För mig är detta att leva med vetskapen om att cancern kan komma tillbaka, att försöka lägga band på min oro och samtidigt att glädjas åt varje dag. Och visst gläds jag åt alla dagar jag får! Det gör jag varje dag! Jag älskar att kunna gå i skogen, även om vägarna är isiga ...

Att leva med lite oro är långt bättre än att inte leva alls!

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards