tursomentokig

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Helena Lundbäck - 4 januari 2014 16:00

Regnigt och varmt trots årstiden. En märklig vinter hittills ...

Gott nytt år önskar vi varandra, och hoppas på att få behålla det goda vi har och att vi ska kunna mota det tokiga, grymma och trista i världen med så många positiva förändringar som det går.


Jag tycker att det känns fint att påminna sig om att livet blir lite bättre om man kämpar lite. Det går lättare att leva om man försöker åstadkomma något och dessutom "öppnar sina sinnen" och lyckas stämma om till glädje och kärlek. Och man får så mycket tillbaka!


Även om det inte går att göra allt bra, så går det alltid att göra mycket mer än man tror.


En som verkligen har gjort mycket gott och kämpar för att ge god livsavgörande vård till sina patienter, är den läkare som opererade mig i september 2012 på UCC, Haile Mahteme.


På debattsidan i UNT idag, skriver Haile Mahteme en artikel om hur dagens sjukvård svängt in på ett olyckligt spår där

"... de styrande inom sjukvården i smyg genomfört en destruktiv revolution sedan drygt tio år tillbaka som har devalverat människovärde och etik.
Genom sina styr- och processmodeller har dessa byråkrater och politiker på ett systematiskt sätt försökt att omprogrammera sjukvårdens olika professioner från grundläggande etik genom att göra oss likgiltiga. Är det ett sådant samhälle vi vill ha, i synnerhet inom sjukvården?"


Det är en skarp artikel Mahteme skrivit, som också uppmanar oss att tänka vidare vad politiker och alla andra inom sjukvården bör koncentrera sig på. Vi måste sträva efter ett samhälle med "rätt etikkompass" om vi vill behålla demokratin.


Läs Haile Mahtemes artikel här: "Likgiltighetens etik".

Bra skriven artikel och viktiga saker att ta upp!


De lediga dagarna och helgerna avlöser varandra, så jag blir lite veckodagsvill, men idag är det ju lördag och vi är bortbjudna på middag. Det ska bli trevligt att komma iväg lite, även om jag trivs fantastiskt bra med hemmalivet i lugnet på landet. Till veckan är det jobb igen och det ska också bli kul! Jag är verkligen glad för allt gott jag har och för att jag hittills är alldeles fri från cancern efter senaste operationen. Det är bonus att ha fått fler år att glädjas åt och leva vidare med.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards