tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 december 2013

Symtom på tarmcancer

Av Helena Lundbäck - 12 december 2013 16:00

 

Det är inte alltid lätt att välja väg. Ska jag söka läkare för mina magproblem eller inte? Är det stress eller något mer allvarligt? Vad är normalt och inte?


Om och om funderar jag om det jag känner är värt att kollas upp nu eller om jag ska vänta till nästa gång jag blir kallad för provtagning och röntgen. Jag har ju redan opererats, först en gång för tarmcancer och året därpå för metastaser i bukhinnan. Det är väl så att jag helt enkelt inte vill bli sjuk igen med allt vad det innebär av behandlingar. Så om det inte känns akut, försöker jag bortse från att magen känns stoppad ...


Men det är verkligen inte alltid som man vet när man är klok eller dumdristig. Är det bäst att vänta eller att söka för det allra minsta?


Idag såg jag en bra film om två tjejer som beskriver hur man ibland kan upptäcka symtom på tarmcancer. Jag tycker att den är vär att spridas. Titta på den! Den kanske ger dig ledning i hur du ska göra.


 
 
Ingen bild

Ingela

12 december 2013 19:00

Förstår din oro och din känsla att bara vilja vara frisk!!! men låt förnuftet tala, bättre att komma tidigt o få veta, kunna få hjälp
Att gå och bära på Oro blir tungt, så fråga hellre en gång för mkt
Jag har begärt att få gå o kolla mig ofta, och får göra detta,
orkar inte med oron, känner mig lugnare på det sättet
Kram Ingela

Helena Lundbäck

12 december 2013 20:52

Tack för det Ingela. Ja det kanske går att få komma oftare för mig med. Jag skulle verkligen vilja kollas var tredje månad istället för var sjätte. Kram

 
Ingen bild

Renee

12 december 2013 22:02

Hej!
Ibland undrar jag om jag någonsin kommer att vänja mig vid oron. Men på något sätt måste jag acceptera situationen och lära mig att leva med oron och inte låta den ta över livet. Det kan vara svårt för andra att förstå att det inte går en enda dag utan att jag tänker på att jag är rädd för att få återfall.
Nästa vecka är det då för datortomografi igen. Sen kan jag andas ut ett tag till.
Jag tycker att du ska be om att bli kollad oftare, så att du får ro i själen.
Sköt om dig!

Helena Lundbäck

13 december 2013 13:35

Hej Renée!
Oron följer oss båda tydligen. Så är det kanske för de flesta med cancerdiagnos. Du beskriver så bra hur det är. Jag håller tummarna för dig inför nästa vecka. Och jag ska höra om jag kan få komma tidigare på undersökning.
Sköt om dig du med!

 
Ingen bild

Siv

12 december 2013 23:15

Klart du ska ta kontakt med vården igen, om du är orolig! Förstår att du inte vill vara sjuk igen, MEN om det är så finns det en möjlighet att bli frisk igen. Vilket är alternativet annars? Jag har inte kommenterat tidigare, men har följt din blogg ganska länge och imponerats av din styrka och kämparlust mot byråkratin.
Så... marsch iväg nu och kolla dig.
Kram Siv i Göteborg

Helena Lundbäck

13 december 2013 13:31

Tack Siv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards