tursomentokig

Alla inlägg den 27 mars 2013

Av Helena Lundbäck - 27 mars 2013 21:00

  

Förra året på skärtorsdagen, var vi på väg för att fira påsk på Öland. Jag hade längtat efter att bli så frisk att jag kunde åka - hela vintern hade jag ätit cytostatica efter min tarmcanceroperation i oktober 2011. Nu var jag ganska pigg och förväntansfull. Det skulle bli så kul att åka ner och träffa alla släktingar och vänner på Öland. Men jag fick åka ambulans till akuten på Kalmar lasarett istället. Magsmärtorna var förfärliga och gick inte över förrän jag fått morfinsprutor. Jag fick ligga kvar över natten tills värken klingat av. De trodde att det kunde varit ett tarmvred som sedan gått tillbaka ....


Långt senare, efter flera månader och många fler ambulansfärder till akuten, kom slutligen den korrekta diagnosen:  tarmcancermetastaser som växte och tryckte i hela bäckenet och buken. Du kan läsa om min sjudomshistoria här: Så här var det för mig när jag fick cancer.


Den 12 september 2012 opererades jag av Haile Mahteme och hans team på Uppsala Cancer Clinic. Två och en halv kilo tumörer togs ut, och jag återhämtade mig under hösten och vintern. Nu - denna skärtorsdag - är jag frisk igen. Så vitt jag vet. Är det inte alldeles fantastiskt?


Skärtorsdag imorgon igen. Och vi är på väg att fira påsk på Öland.

Den här gången hoppas jag att det blir en riktigt glad påsk.


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards