tursomentokig

Alla inlägg den 21 februari 2013

Av Helena Lundbäck - 21 februari 2013 20:25

 

Idag fyller jag år. Det är något fantastiskt stort att få göra det - att få uppleva ännu en födelsedag! Och att dessutom få vara cancerfri och må bra! Jag är evinnerligt tacksam.


Här är jag i en av mina nya födelsedagströjor ...


Och jag har haft en fantastisk tur som fått den hjälp som gav mig detta fortsatta liv. TACK för livet! Tack Haile Mahteme och alla andra fina människor i vården som vårdat mig och hjälpt mig att leva vidare!


Och tack alla som har firat mig idag!

Av Helena Lundbäck - 21 februari 2013 16:30

I Dagens Nyheter (DN) synas den svenska sjukvården i en serie artiklar av Maciej Zaremba. Det är en mycket angelägen läsning för oss alla medborgare att ta del av. Här är en länk till den första artikeln den 17/2: Vad var det som dödade herr B Den andra artikeln publicerades igår. Han skriver om det betalsystem som politiker påtvingat den offentliga vården och som bygger på vinsttänkande.


I Upsala Nya Tidning (UNT) fortsätter följetongen om missförhållandena på Akademiska sjukhuset där politiska beslut om neddragningar och särbehandling(?) lett till att läkare med hög kompetens lämnat sjukhuset och patienter sedan inte får tillgång till den bästa vården på grund av olika turer kring sjukvårdsbesluten.  På ledarplats idag, uppmanar nu tidningen landstinget och sjukhuset att börja förhandla på allvar med Uppsala Cancer Clinic (UCC), "så att människor inte längre behöver oroa sig för att inte kunna få den bästa vård som står till buds." Man föreslår att överenskommelsen kan kallas "Lex Anders" efter Läkaren Anders Holtz, som själv drabbats av bukhinnecancer, valt att själv betala sin behandling på UCC och debatterat i frågan. Läs här: Hög tid för Lex Anders


Och på insändarplats i UNT finns idag en insändare av en operationssjuksköterska i Enköping som också vill att remisstoppet till UCC ska upphävas. Här talas om läkaravundsjuka. Och sjukhusledningen uppmanas att se över riktlinjerna om mobbning och särbehandling. Cancerkliniken särbehandlas

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards