tursomentokig

Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Helena Lundbäck - 5 februari 2013 20:43

 

En fantastisk kvinna, som jag lärt känna via hennes blogg, har lämnat oss. Fia förmedlade positiv kraft ända till sitt sista blogginlägg och trots att hon var så sjuk, valde hon alltid att se livets goda i alla situationer. Kära Fia, du har betytt så mycket för så många. Jag tänker på dig med värme.


Vila i frid!

Av Helena Lundbäck - 5 februari 2013 20:15

Äntligen har en representant från Kirurgen på Akademiska sjukhuset offentligt protesterat mot sjukhusledningens förbud att remittera patienter till Uppsala Cancer Clinic.


Överläkare och professor Lars Påhlman har skrivit ett öppet brev till sjukhusdirektör Lennart Persson på Akademiska sjukhuset. Brevet behandlar situationen som uppstått mellan UAS och UCC, vilken lett till att patienter med peritonealcarcinos (=bukhinnecancer) försätts i en både besvärande och ovärdig situation.


Så här avslutar han sitt brev:


"Det bästa vore förstås att återbörda Haile Mahtemes verksamhet till Akademiska sjukhusets lokaler. Om detta är möjligt vet jag ej och det får framtiden visa. Men ett är säkert och det är att Du och våra landstingstjänstemän och politiker spelar ett våldsamt högt spel, där insatsen är människoliv, och detta kan jag bara inte tyst åse utan att reagera. Som situationen är nu anser jag att vi på Akademiska sjukhuset har, med vårt agerande, passerat gränsen för läkares hederskodex, vilket är ett flagrant brott mot Helsingforsdeklarationen."


Se TV4 Uppsalas intervju med Lars Påhlman. (Det första nyhetsinslaget i 19.14-sändningen.)


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards