tursomentokig

Direktlänk till inlägg 25 november 2012

Varken eller

Av Helena Lundbäck - 25 november 2012 23:48

Min blogg handlar om vad jag tänker och känner när jag är sjuk i cancer.

Så länge behandlingar, symtom och operationer är aktuella, finns det yttre påtagliga händelser att knyta upp allt inre känsloliv till, men hur gör jag nu? Nu när jag är färdigbehandlad och får vänta ett halvår mellan varje kontroll.

Jag är inte alldeles frisk ännu, men det akut sjuka finns inte heller med mig längre. Kanske kommer det tillbaka, eller så blir jag helt frisk. I balansgången däremellan befinner jag mig - inte riktigt frisk och inte riktigt sjuk. Varken det ena eller det andra.

Kan jag fortsätta att skriva om mina rädslor, min tacksamhet, min sorg och min glädje hur länge som helst? Eller ska jag ta en paus?

Jag tar och sover på saken och tänker att det får visa sig hur det blir med det, som med allt annat.

 
 
Ingen bild

Maggan

26 november 2012 14:15

Helena...du skriver så klokt och så mycket fint du förmedlar till oss. Så jag hoppas du fortsätter skriva i fortsättningen också. Jag önskar det och säkert många med mig, men till syvende och sist är det ju du som bestämmer. Men jag hoppas.
Till helgen är det 1:a Advent, redan....vad fort tiden går,härligt att få ta fram adventsljusen och se hur de lyser upp i mörkret.
Önskar dig en fin vecka....
Kram Maggan

Helena Lundbäck

26 november 2012 22:24

Tack Maggan! Jag blir glad av din kommentar. Ja, snart är det advent och jag tror att det kan kännas gott att vänta sig gott och inte vänta på elände. Ska försöka se det så. Kram, Helena

 
Ingen bild

Renee

26 november 2012 21:59

Hej, Helena!
Snälla, om det fortsätter att ge dig något, fortsätt skriva, du formulerar tankar som andra delar med dig på ett bra sätt.
Idag fick jag svar på min andra halvårskontroll, allt ser bra ut! Nu är det bara åtta såna koller kvar de närmsta fyra åren.
Och det är kanske så man får tänka, först en dag i taget, sen en vecka i taget, en månad i taget och slutligen ett halvår i taget.
Att, som du skrev om häromdagen, vara snäll mot sig själv. Låta oron finnas där ibland, utan att den tar över och kontrollerar ens liv?
Att njuta av livet medan man mår bra, och så länge man orkar. Att uppskatta de små miraklen runtomkring och att inte haka upp sig på små saker. Jag har blivit duktigare på att fundera på om det egentligen spelar någon roll, de där små sakerna som ibland gnisslar. Jag har lättare att rycka på axlarna och skratta åt situationer och åt livet. Jag har blivit pyttelite klokare och på något konstigt sätt lite rikare än innan tumörslemmet började växa i min mage. Det kanske är det som är det viktiga, att man lär sig något av allt man är med om?
Kram!
/Renée

Helena Lundbäck

26 november 2012 22:21

Tack Renée! Vad fint du skriver och så klok DU är! Jag lär mig. Och det är skönt att känna samhörighet med andra som har det på liknande vis. Tack! Kram, Helena

 
Ingen bild

Renee

26 november 2012 23:28

Hej igen!
Kollade in din statistik på bloggbesökare. Du har haft över 200 personer som har gått in och kollat din blogg de senaste dagarna. Det skulle i vart fall övertyga mig om att fortsätta skriva om jag var du. Fina bilder tar du också!
Bara en reflektion....
Nattinatt!
/Renée

Helena Lundbäck

27 november 2012 15:38

Tack.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards