tursomentokig

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

Från smärta till solsken

Av Helena Lundbäck - 6 oktober 2012 15:15

Fantastiskt väder idag! Imorse låg frosten över marken, men snart hade solen värmt upp tillvaron och jag tog en liten tur i skogen tillsammans med en kompis och Valle. Skogen är full av trattkantareller. Är inte så lockad att plocka svampen däremot, eftersom det stramar i ärret när jag böjer mig och dessutom är magen rätt knasig och tål inte hårdsmält mat. Igår fick jag rejält ont högt upp i magen och bak mot ryggen i två omgångar. Jag tog först Primperan och sedan morfin så att det gav med sig, men kände mig ändå orolig eftersom det kom tillbaka senare. Efter att ha pratat med UCC kom vi fram till att det kan vara gallan som spökar. Jag fick en annan typ av smärtmedicin utskriven och om det blir värre måste jag in och göra en ultraljudsundersökning.


Kanske har jag ätit för mycket ägg, äpplen, paprika och fett? Det gäller att vara rädd om sin sköra kropp. Inte tro att det går att köra på som vanligt. Mina paprikor som jag tagit in från växthuset får andra snaska på. Och de goda äppelpajerna är visst inte för mig nu. Men det finns ju annat att glädja sig åt. Att jag orkar ta mig ut i skogen till exempel och att livet pågår just nu!


Håller tummarna för att resten av helgen ska bli smärtfri.

Och ha det nu gott i solen alla!

 
 
Ingen bild

Eva Hanberger

6 oktober 2012 16:06

Håller tummarna för fullt Helena! :-)
Vi har sol härnere också.Härlig höstdag!
Jag blir så glad när du skriver att du orkar ut i skogen med Valle.Underbart
Var rädd om dig och ha en fortsatt fin helg!
Kramar :-)

Helena Lundbäck

6 oktober 2012 16:22

Tack Eva. Kram och hälsa J och C!

 
Ingen bild

Maggan

7 oktober 2012 14:56

Javisst håller jag tummarna för dig....men jag tror att efter en sådan stor operation kommer de här smärtgenombrotten utan att det behöver betyda något. Jag fick också riktiga onda anfall efter min operation så jag fick äta morfintabletter men nu känns det bra igen.
Har strax gått igenom 1:a cellgiftsbehandlingen och nr 2 är på torsdag. Har mått ovanligt bra utom några dagar efter då jag fick lite illamående och värk i kroppen. Men det gick snabbt över. Kan det bero på att jag försöker leva efter principen i boken "Anticancer" en helt fantastisk bok som alla borde läsa. Hur man kan påverka sitt eget mående med rätt kost och många tips i samband med sjukdomen. Ex hur mycket intag av ex gurkmeja, ingefära, vissa svampar, alger, D-vitamin m.m för att höja sitt immunförsvar, d.v.s anticancermat kan påverka tillbakabildande av tumörer, naturligtvis tillsammans med läkarnas föreskrifter. Och att inte känna vanmakt över sin situation utan att ha kontroll över sitt liv. Det verkar som du har Helena, med rätt inställning. Den boken blir min "bibel" nu under denna tiden. Önskar dig en fin och strålande höst Kram /Maggan

Helena Lundbäck

7 oktober 2012 15:13

Hej Maggan!
Ja, lite smärta får man räkna med. Jag känner mig ändå så otroligt lyckligt lottad som har klarat mig så bra utan svåra komplikationer. Många av mina medpatienter har det så otroligt mycket svårare.
Jag tror också att det går att göra en hel del själv för att förbättra häsan och läkandet, men den som har det svårare ska heller inte belasta sig med något slags skuld. Vi kämpar på och gör det vi kan för att må så bra som möjligt. Tack snälla Maggan för din hälsning och boktipset. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards