tursomentokig

Alla inlägg den 12 september 2012

Av Helena Lundbäck - 12 september 2012 20:00

 

Hej! Jag lever, jag lever!!!! (Och nu är magen platt och 2, 5 kg tumörer + några organ utplockade.)

 

Här ligger jag kopplad med allehanda slangar (4 dränage i buken, sond genom näsan, urinkateter, epiduralkateter i ryggen som tillför smärtlindring och bedövning, infarter för dropp etc på händerna och i halsen, blodtrycksmätare i handleden, EKG. Och med klämma på fingret som mäter syresättning och annat som mäter andra saker. Sedan blir jag förstås uppvaktad med penicillinsprutor, blodförtunnandesprutor, termometer i örat och annat smått och gott hela tiden.  Förmodligen har jag glömt något viktigt!Läkare och IVA-sköterskor passar upp och kollar och pratar med mig.

Här är i alla fall patienten i fokus vill jag lova!

   

Kirurgerna Ilvars Silins (gynkirurg) och Haile Mahteme kommer ut och hälsar på mig på Intensivvårdsavdelningen där jag ligger när jag vaknat. Operationen har gått riktigt bra! De är så nöjda och glada att sjukdomen gick att bränna, plocka och skrapa bort på alla angripna ställen. Sedan har min buk fått en megastor chock med cytostatika direkt i bukhålan, innan jag syddes ihop igen. 

Jag somnar snabbt igen. Tröttheten är stor och när jag är vaken är jag än så länge milt euforisk.

På benen har jag vita, läckra stödstrumor och ovanpå dem blå pulserande tryckförband som håller blodcirkulationen igång.

Detta så länge om själva operationsdagen.

Av Helena Lundbäck - 12 september 2012 19:14

Efter morgonens förberedelser rullades Helena in till narkos och operation 07.20 Jag vinkade av henne med ett "vi ses" och fördrev sedan dagen med barnbarn och konferens. Det blev den mest nervösa dagen i mitt liv..Doktor Haile Matheme ringde sedan upp mig klockan 15.10 och sa "Peter, det har gått riktigt bra!". Jag kan inte med ord beskriva den känsla som kom över mig. Eufori är väl det närmaste jag kan komma på! Operationen gick mycket snabbare än vi hade kunnat tro och som sagt mycket bra.15.35 var jag på plats hos Helena på UCC. Hon hade precis blivit väckt ur narkosen och såg oförskämt pigg ut. Det vill säga, om man bortser från de åtta slangarna för olika ändamål och syrgasmasken. Sen har vi hunnit prata om dagen och glatt oss enormt tillsammans. Vilken underbar personal och vilket fantastiskt bemötande! Vi är trygga i deras händer./Peter, Helenas man.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards