tursomentokig

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Helena Lundbäck - 10 september 2012 16:04

Det susar i trädtopparna och solen värmer där jag sitter i trädgården och rensar kantareller. Det är en härlig septemberdag och jag har vandrat i skogen i några timmar med Valle (hunden). Jag var alldeles slut när jag kom hem, men nu har jag ätit och vilat en stund, så det känns bättre.


Livet är verkligen värt att leva!

Av Helena Lundbäck - 10 september 2012 08:16

Livet är en prövning och ändå det mest fantastiska äventyr vi har. Jag tar min andra kopp kaffe och undrar hur just denna måndag ska komma att utveckla sig.


Denna sommar har varit helt olik alla mina tidigare somrar. Morgonens första stund har jag varje dag ägnat åt att titta på nätet om tidningar, radio eller tv har tagit upp nyheter och uttalanden i debatten om det låsta läget i avtalsfrågan mellan Uppsala läns landsting/Akademiska sjukhuset och UCC. (Se mina inlägg här på bloggen under kategorierna Om Uppsala Cancer Clinic och Media.) Eller så har det handlat om mig - Helena Lundbäck, bukhinnecancerpatienten som vi tidigare berättat om ...  Jag har blivit något av en lokal "kändis" på grund av min sjukdom och osäkerheten kring var och om jag ska få vård. Det är en märklig känsla att hamna "i rampljuset" på grund av detta. Och ändå känns det fortfarande viktigt för mig att kämpa för att bukhinnecancerpatienter ska få den viktiga vård som finns och inte lämnas åt sitt öde.


Men idag är det lugnt på mediafronten i frågan. Inte ens en insändare hittar jag ... 


Mitt fokus flyttas. Nu närmar sig dagen då min mage ska öppnas på operationsbordet. Och jag hoppas, hoppas, hoppas att cancern inte spritt sig för mycket i tunntarmen, så att det ska gå bra att operera mig. För att kunna opereras med Sugarbakermetoden, vill det till att man inte har metastaser i lungor och lever och att sammanlagt två och en halv meter av tunntarmen fortfarande är frisk.


Att lungor och lever ser bra ut på röntgen, vet jag redan, men hur sjukdomen betett sig med tunntarmen vet ingen ännu. Det syns först när man öppnat mig. Och jag är oändligt tacksam att jag nu får den operation och efterföljande behandling, som kan ge mig mer av livet, kanske till och med bota mig!


Att leva är ett osäkert projekt, heter det ju. Och nog stämmer det. Hur många mornar får vi? Hur många fler koppar kaffe? 


Nej, nu får jag hitta på något att göra och skingra tankarna. Ha en fin dag alla!

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards