tursomentokig

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Helena Lundbäck - 1 september 2012 11:29

Fler insändare om UCC och Uppsala läns landstings agerande, droppar in på UNTs insändarsida. Igår publicerades två av dem i papperstidningen. Jeanette J Boman skrev Landstinget upprör i fråga om UCC och Rolf Jonsson skrev insändaren Prestige och jantelag.


Idag svarar Inger Andréasson på Annika Brehmers tidigare insändare. Här är Ingers tydliga svar: Sätt patienten i centrum - och kliv ur sandlådan! I nätupplagan fick insändaren rubriken Börja remittera till Uppsala Cancer Clinic!


Själv undrar jag om landstinget lyssnar och väljer att ändra sig. Och hinns det med innan jag ska opereras? Kommer jag att få en operation på UCC hos Haile Mahteme i Uppsala eller ska jag åka den 12/9 till Frankrike för att opereras där?



Av Helena Lundbäck - 1 september 2012 11:15

Gårdagen var fullmatad. Vilken fredag!

Vaknade ganska stel efter en lång natt i en hård hotellsäng, men det kändes lite bättre efter en varm dusch. Fransk frukost bestående av en bit baguette med marmelad, ett glas juice och en kopp kaffe hjälptes upp på hotellrummet med äpple, vatten och banan som vi handlat igår kväll på Lidl, nära hamburgerstället'


(Klicka på de små bilderna, så blir de tydligare.)


Det regnade till och från, men som tur var höll det uppe när vi promenerade till sjukhuset, efter att ha checkat ut på hotellet. Vi var i god tid för att hinna med alla anmälningsrutiner och jag fick hacka mig fram på min usla franska, eftersom ingen sköterska eller sekreterare kunde engelska. Det var en hel del papper som skulle fyllas i och etiketter som skulle tryckas ut. 

Läkartiden var satt till 12.10 och vi satt på plats i det slitna väntrummet, men efter en halvtimmes väntan, hänvisades vi vidare att vänta drygt en kvart ytterligare, på två stolar utanför doktorns rum. Jag tappade en hel del energi där, men genast jag fick träffa professor Oliver Glehen, kändes det bättre. Han var vänlig, talade engelska och han sa att han skulle försöka bota mig


Tyvärr hade han inte fått alla resultat från röntgen och undersökningar skickade från Sverige, men han undersökte mig och jag fick berätta vad jag visste om mitt tillstånd.


Läkaren ville också ha ny röntgen och EKG så snart som möjligt och om det visar sig att jag har svarat bra på cytostatikabehandlingen som gjorts  i sommar och allt ser ok ut, kan han operera mig som planerat. Han berättade att det kan bli två eller tre veckor på sjukhus och därefter ville han att vi skulle stanna en månad eller mer i Frankrike, för att han skulle kunna göra efterkontroller. 


Detta var ny information för oss. Det betyder ju att vi måste tillbringa en stor del av hösten utomlands. Nu gäller det att skaffa hundvakt, någon som vattnar blommor och ser till huset hemma, ordna med post och sedan fixa bra boende och allt annat praktiskt i Frankrike!


Det första beskedet vi fick, var operation i oktober och först en ytterligare cytostatikakur. Men innan vi var klara med all planering hos sekreteraren, kom läkaren in och meddelade att en operation blivit inställd den 19 september, så jag kunde få den tiden istället. Det kändes bra! Att slippa fler kurer. 


Nu blev det bråttom med att planera om alla undersökningar inför operationen. Till sist blev det bestämt att jag ska finnas på plats redan den 13 september, för att de ska hinna med allt. Det är bara två veckor dit!


Jag fick en bunt med papper att läsa igenom innan jag ska tillbaka (allt på franska!) och två lådor näringsdryck som jag skulle ta tre om dagen i sju dagar innan inläggning. (För att inte flygplatspersonalen skulle protestera mot detta extra bagage, förseddes vi  med ett stämplat recept från professorn och ett  intyg från sjukhuset.)


Sedan blev det stressigt värre med väntande taxi och en massa strul med administration vid kassan där jag skulle betala för konsultationen. 


Full fart till flygplatsen St Exupery och så flyg till München och därifrån nytt flyg till ett regnigt Arlanda.  Sjukresetaxi väntade på oss och körde oss ända hem till dörren. Tack för det! 


Trött och lite omskakad måste jag nu försöka smälta all information jag fått och lugna mina känslor. 


Det ska nog gå bra det här ...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards