tursomentokig

Alla inlägg den 2 augusti 2012

Av Helena Lundbäck - 2 augusti 2012 18:14

Idag hade jag tänkt tala med en administratör på Akademiska sjukhusets administrationsavdelning. Han skulle enligt uppgift börja jobba efter sin semester. Men hur mycket jag än ringde hela förmiddagen, fick jag inget svar. Inte på hans nummer, inte på kollegornas nummer. Och inget meddelande var intalat på telefonerna, inte gick det att tala in något meddelande och när jag ringde växeln visste de inget heller. Och detta är på det stora universitetssjukhuset i Uppsala ....


Jag vill ha svar på hur de tänkt sig med min Frankrikeresa för min operation i Lyon. Vem betalar vad? Akkis, FK eller jag? Vem ansöker om förhandsbesked hos FK - Akkis eller jag? Får jag ta med mig någon anhörig? Ska den anhörige söka om anhörigstöd från FK? Ska Akkis stå för resa och hotell för anhörig? Hur blir det med hemresan - kommer landstinget att beställa ett ambulansplan? Och ska en intensivläkare följa med mig för att det ska vara patientsäkert? Vilket sjukhus ska stå för eftervården i Uppsala - UCC eller UAS? Var finns kompetensen och patientsäkerheten? Jag behöver massor av information för att känna mig trygg inför denna operationsresa och min man behöver veta hur han ska planera sin tid för att kunna hjälpa mig.


Eller kan landstinget ändra sig i sista stund och låta mig opereras hos Haile Matheme och hans team i Uppsala på UCC?  Det skulle onekligen bli billigare. Och jag undrar om det inte också skulle vara minst lika patientsäkert ...


Jag undrar också vad som egentligen ligger bakom de prioriteringar man gör i vården.

(Läs mer om bakgrunden till detta inlägg i UNT:s senaste artikel med kommentarer och gå också in på länkarna de hänvisar till.)

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards