tursomentokig

Alla inlägg den 17 juli 2012

Av Helena Lundbäck - 17 juli 2012 16:48

Nu är min artikel hett stoff

* Idag stod en ny intervju på agendan. Jag träffade en reporter från Radio Uppland på sjukhuset, innan jag gick på läkarbesök hos onkologen. (Kommer att ingå i en nyhet imorgon bitti (onsdag) på P4-nyheterna lokalt här i Uppland.)


* Ikväll (tisdag) kommer det ett inslag på TV4Nyheterna Uppsala, som spelades in hemma i vår trädgård igår förmiddag.


* Imorgon träffar jag ytterligare en journalist, efter mina timmar på sjukhuset med behandling.

(Det är mycket nu ....)

 

Möte med ledningen

När jag ändå var på Akademiska sjukhuset idag, traskade jag upp till biträdande sjukhusdirektören Björn Ragnarsson och hade ett långt samtal med honom. (Sjukhusdirektören Lennart Persson var på semester). Tänkte att det kan vara bra med direktkontakt och verkligen prata igenom hur det känns för mig att gå i ovisshet om när och var jag ska opereras.


Det finns en anteckning i min journal att ambitionen är operation i början av oktober, men eftersom de inte längre kan utföra operationer av det slag jag behöver på Akademiska sjukhuset, så är ingen operation bokad. Och inget beslut om remiss finns.  Men Björn Ragnarsson lovade mig att jag självklart skulle få "den bästa behandlingen för mig". Han kunde dock inte säga vart jag skulle remitteras om det blev operation. "Det är kirurgerna som beslutar vad du behöver för vård". Och inga avtal är ju skrivna med UCC, så operation där lär det inte bli.


Han ville i alla fall att jag skulle känna mig trygg

Ja, jag hoppas kunna bli det, men inte förrän jag vet att operation verkligen blir bokad är jag trygg. (Så trygg det nu går att vara med min ovissa framtid.) Jag vill inte hamna i behandling med cytostatikakur efter cytostatikakur medan operationstiden skjuts på framtiden. Och jag vill bli opererad av en kirurg med lång erfarenhet av Sugarbakermetoden, inte av någon som nyss börjat praktisera metoden.


Det är hälso- och sjukvårdsdirektören Annika Brehmer som ska bestämma om det blir något avtal med UCC (Haile Mahtemes, med fleras, klinik). Det ska bli spännade att se vad som händer. Och spännande att läsa hennes svar på min debattartikel i UNT. Jag tror att svaret kommer i morgondagens UNT. Håll utkik!


Trygg är jag ännu inte, men glad att det i alla fall rör på sig och att frågan om hur vården för cancersjuka bedrivs lyfts i media. De pratar från ledningshåll om vikten av patientsäkerhet och jag som patient pratar om att jag vill vara säker på att sjukvården verkligen ger mig och andra den vård vi behöver.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards