tursomentokig

Alla inlägg den 16 juli 2012

Av Helena Lundbäck - 16 juli 2012 14:39

Nu är jag ganska slut av all administration kring min behandling och mitt vårdbehov. Jag kämpar på med att söka svar hos läkare och sjukhusledning, skriva debattartikel, kontakta journalister, bli intervjuad ...

(Det börjar närma sig ett att bli ett heltidprojekt det här, fastän jag är sjukskriven ...)


Det konstiga är att man som sjuk idag inte alltid kan lita på att få den vård man behöver

Det verkar krävas att man som patient "projektleder" sitt eget vårdbehov. Jag har nu under mitt år som cancersjuk mött över 20 läkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala, men ingen är "min" läkare, eftersom de jobbar i team. Och ingen har huvudansvaret för mig som patient. Det känns inte alldeles tryggt kan jag lugnt säga, när jag måste uppmana en del av läkarna att läsa i journalen vad de andra läkarna skrivit. För de har själva inte haft tid att läsa!


Jag får bevaka mina rättigheter och själv vara klartänkt och tydlig och ha tålamod med de stressade läkarna som vill att allt ska gå snabbt och lätt. Nu vill jag verkligen inte klanka ner på en hel yrkeskår, eftersom jag också mött empatiska och pålästa läkare som tagit in all information som behövs och agerat på bästa sätt. Men jag har också mött läkare som uppenbarligen inte alls haft koll på läget.


Nej, så enkelt är det inte heller, att man kan lägga hela ansvaret på läkarna. Läkarna är arbetstagare i en organisation som styrs av sjukhusledning och politiker. Och när det fattas beslut långt över läkarnas huvuden om hur de ska prioritera, då kan det inte vara lätt att utöva sitt yrke.


Ingen av alla läkare jag mött på Akademiska sjukhuset, kan tala om för mig hur, när och om jag ska få operationstid för min cancer, eftersom den ende läkaren i Sverige som kan utföra den krävande operation jag behöver för att överleva - doktor Haile Mahteme - nu startat en egen klinik, UCC , tillsammans med ca 30 kollegor. Och Uppsala läns landsting har inte skrivit något avtal med UCC. Då kan inte Akkis-läkarna remittera till honom, säger de. Någon eller några sätter käppar i hjulet ...


Så vad händer då med mig och andra i min situation?


Flera intressanta kommentarer finns nu på webben till min debattartikel i UNT i lördags.

Här är en av kommentarerna:


Fortsättning på... Ska prestige få skörda människoliv?
Är det möjligt att ett fåtal revirtänkande, missunnsamma kirurger ska kunna rasera en verksamhet som kan rädda livet på många??! Vad säger Socialstyrelsen om detta? Vad säger landstingspolitikerna om detta?
Enligt Hälso- och sjukvårdslagen 2 §: ?Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.?
När nu en av världens skickligaste läkare inom denna cancerkirurgi finns i Uppsala så ta tillvara den kompetensen, svälj stoltheten, teckna avtal med UCC, uppmana Sveriges alla landsting att göra likadant och ge Dr Haile Mahteme en offentlig ursäkt!
Privatanställd anestesisjuksköterska,                            idag kl 14:06                       
 

Läs min artikel och alla kommentarer här!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards